Rapport från Freiburg

Jag har nu kommit tillbaka från de tyska skandinavisternas årliga konferens eller ”arbeitstagung” som denna gång gick av stapeln vid Universitetet i Freiburg. Vacker stad med välbevarad gammal katedral, underbart sensommarväder, trevliga kolleger och ungdomar som visste mycket om nordisk litteratur. Själv höll jag konferensens inledningsföreläsning om inskriften på Rökstenen som jag försökte relatera till fornnordiska gravöls-ritualer och förkristna traditioner kring arvtagandet efter döda stormän (titel: Från ”oral performance” till ”Aufschreibesystem”: Rökstenens inskrift). För övrigt deltog jag i en arbetsgrupp som sysslade med fornnordiska översättningar av latinska texter. Mycket roligt! Rolig var också en kvällsföreställning där inresta svenska, norska, danska och isländska poeter framförde egna dikter som ”Performance” – detta begrepp som på senare tid kommit att spela en allt större roll såväl inom den moderna litteraturen som i medeltidsforskningen.

Dessutom tillbringade jag en underbar dag i den lilla medeltidsbyn Riquewihr i Elsass, där man kan äta de läckraste ugnsbakaste köttgrytor och dricka ljuvlig fransk riesling. En lyckad resa, men nu är jag tillbaka igen i Göteborg, där jag irrar runt på Bokmässan och redan haft ett långt och värdefullt samtal med chefen för Bokförlaget Atlantis om utgivning av min Eddaöversättning, sannolikt hösten 2015, om jag hunnit bli färdig till dess. Vi får väl se!

Kommentera

