Allvismål (Alvíssmál)

Texten, som i likhet med Vaftrudnesmål skildrar en vishetstävlan i dialogform och versmåttet ljóðaháttr, har i sin helhet endast bevarats i Codex Regius, men två strofer (20 och 30) citeras i Snorres Edda. Det hela går ut på att den vise och språkkunnige dvärgen Allvis skall besvara Tors frågor för att få gifta sig med dennes vackra dotter. Frågorna handlar om vad saker och ting kallas på mänskors, asars, vaners, jättars, dvärgars och andra varelsers språk. Allvis kan hela tiden svara på frågorna, men Tor lurar honom att stanna kvar i gudens boning tills solen går upp, vilket gör att den förhoppningsfulle brudgummen mister sitt liv liksom trollen i många folksagor.

Den egentliga poängen med dikten är dock knappast att skildra hur Tor övervinner Allvis, som uppenbarligen är en oönskad friare, utan att demonstrera ett stort antal omskrivningar för kända företeelser och samtidigt relatera dem till de olika ”världarna” i asalärans mytiska kosmos. Alltihop kan ses som en virtuos uppvisning i fornnordiska skalders poetiska vokabulär, sannolikt av ganska sent ursprung.

I Codex Regius framgår inte vem som säger vad i dikten men dessa uppgifter ges här i klarhetens intresse.

 

Allvis:

1. ”Halm breds på bänkarna,         Tecken på att fest förbereds

dags nu att bruden

hämtas hem till mitt hus.

Folk tycker brudköpet

gått alltför fort

men vi får ej tid att vila.”

 

Tor:

2. ”Vad är du för en gök,

blek som en vålnad om nosen?

Låg du bland lik i natt?

Mest som ett troll

tycks du mig vara.

Bra blir du inte som brudgum.”

 

Allvis:

3. ”Allvis heter jag,

hör hemma under jord,

min stuga är täckt av stenar.

Hit kom jag för att träffa

vagnens herre,                            Vagnens herre = Tor

brudköp kan inte brytas.”

 

Tor:

4. ”Bryta det kan jag,

för jag är brudens far

med rätt att råda över henne.

Jag var bortrest

när brudköpet gjordes.

Giftoman är jag bland gudar.”       Giftoman = man ansvarig för brudköp

 

Allvis:

5. ”Vad är du för karlslok

som kräver att bestämma

över så fager flicka?

Som landsvägsluffare

lär du vara känd.

Med vad rätt vill du råda här?”

 

Tor:

6. ”Vingtor heter jag

och har färdats vida,

son är jag till Sidgrane.                         Sidgrane = Oden (”Långskägget”)

Utan mitt samtycke

får du aldrig se

den mön som din maka.”

 

Allvis:

7. ”Så vill jag söka

ditt samtycke, Tor,

och få ditt ja till giftet,

för jag vill aldrig

leva förutan

denna mjällvita mö.”

 

Tor:

8. ”Flickans kärlek

skall du få känna,

vise gäst, mer än gärna,

om du kan svara

på frågor jag ställer

om allt jag vill veta i världen.

 

9. Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad månne vår jord

där mänskorna bor

kallas i varje värld?”

 

Allvis:

10. ”Den kallas jord bland mänskor

men bland asar mark,

vägar bland vaner,

allgrön bland jättar,

grodd bland alver,

grus bland högsta gudarna.”

 

Tor:

11. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad månne himlen

högt där ovan

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

12. ”Den heter himmel bland mänskor,

månvalv bland gudar,

vindvävare bland vaner,

upphem bland jättar,

fagertak bland alver

men droppsal bland dvärgar.”

 

Tor:

13. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad månen däruppe

som mänskor ser

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

14. ”Måne kallas den bland mänskor,

mildljus bland gudar,

vridhjul heter den i Hel,

skylykta bland jättar,

sken bland dvärgar,

men alverna kallar den årtäljare.”

 

Tor:

15. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad den heta solen

som syns på himlen

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

16. ”Sol kallas den bland mänskor,

söderljus bland gudar,

men Dvalins boll bland dvärgar,

evighetsglöd bland jättar,

fagerhjul bland alver,

men allgnista bland asarna.”

 

Tor:

17. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad himlens skyar

som skickar ner regn

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

18. ”Skyar kallas de bland mänskor,

sköljskurmoln bland gudar

men vindflottar bland vanerna,

vattnare bland jättar,

väderkrafter bland alver

men höljen för störtregn i Hel.”

 

Tor:

19. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad vinden kallas

som vida färdas

runt om i varje värld.”

 

Allvis:

20. Vind kallas den bland mänskor,

vittfarne bland gudar,

medvind bland heliga makter,

ylarn bland jättar,

vinarn bland alver

men härjarn heter den i Hel.”

 

Tor:

21. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad kallas det lugn

som lägger sig stilla

runt om i varje värld.”

 

Allvis:

22.”Det kallas lugn bland mänskor

hos gudar,

vindstilla bland vaner,

dagsvila bland alver,

fridsamhet bland dvärgar

men jämmerlig stiltje bland jättar.”

 

Tor:

23. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad det mäktiga hav

där mänskorna seglar

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

24. Det kallas sjö bland mänskor,

marvatten bland gudar,

vågornas välde bland vaner

ålhem bland jättar,

bölja bland alver,

men dvärgar döpte det till djupet.

 

Tor:

25. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad den heta elden

som bränner alla

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

26. ”Eld heter den bland mänskor,

flamma bland asar,

värmekälla bland vaner,

slukarn bland jättar.

skadegörarn bland dvärgar

men helveteslåga i Hel.”

 

Tor:

27. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad skogen kallas

som växer hos mänskor

här och i varje värld.”

 

Allvis:

28. ”Vedskog bland mänskor,

vilsengång bland gudar,

hopplöshetssnår i Hel,

eldmat bland jättar,

fagerlund bland alver

men väldig växthär bland vaner.”

 

Tor:

29. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad mörka Natten,

som är Nors dotter,                     Se Vaftrudnesmål 25

kallas i varje värld.”

 

Allvis:

 

30. ”Natt kallas hon bland mänskor,

Nermörk bland vaner

men Hemskan bland heliga asar,

Oljus bland jättar,

Sömnglädje bland alver

men Drömjungfrun bland dvärgar.”

 

Tor:

31. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad den säd kallas

som mänskorna sår

här och i varje värld.”

 

Allvis:

32. ”Bjugg kallas den bland mänskor,

barr bland gudar,

växt hos vaner

äte bland jättar,

korn bland alver

men hälsodryck i Hel.”

 

Tor:

33. ”Säg mig då, Allvis –

för allt i världen

väntar jag, dvärg, att du vet –

vad heter det öl

som mänskor dricker

här och i varje värld.”

 

Allvis:

34. ”Öl kallas det bland mänskor,

bjor bland asar,

vishetsvätska bland vaner,

horndryck bland jättar,

mjöd i Hels salar

men festskum bland Suttungs söner.              Suttungs söner = jättar

 

Tor:

35. ”Aldrig jag mött

i mannaminne

mera kunskap och klokhet!

Men ändå med list

har du nu blivit lurad:

dagen har nått dig, dvärg,

och solen skiner i salen.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

